Therapies

Lorem ipsum dolor sitame conscetur adpscing eiusmod tempors
ullamco cnsequas auture repnder in volupate

RYGGSMÄRTOR

Ryggsmärtor är vanliga och samhällets kostsammaste enskilda åkomma. Så kallade ryggskott (akut lumbago) är ett smärtsamt, men i regel ofarligt tillstånd. Många blir snabbt bra, men återfall är dessvärre vanliga. Enskilda gånger förvärras tillståndet till ischias eller utvecklar sig till ett kroniskt tillstånd med återkommande återfall eller kroniska smärtor.

NACKSMÄRTOR

Nära hälften av alla kiropraktorpatienter söker  hjälp för nackproblem.  Nackens funktioner är komplicerade och spelar en central roll i rörelseapparaten. Finmekaniken består av ett invecklat samspel mellan leder, känslig och djup muskulatur, samt stora delar av nervsystemet. Vi är därför helt beroende av att nackens finmekanik är intakt för att hålla oss i balans, utföra precisa rörelser och orientera oss efter sinnesintryck från syn och hörsel.

SMÄRTOR I BRÖSTRYGGEN

Ska jag uppsöka läkare eller kiropraktor? Många upplever stor rädsla när de känner smärta i bröstet. Om du har ett eller flera av symptomen eller har stor risk för hjärtsjukdomar, bör du söka läkarhjälp. Smärtor mellan skulderbladen är vanliga. Det är kanske inte så konstigt när man tänker på allt kontorsarbete som utförs i högt tempo med rundade axlar framåtböjt huvud och spända armar ofta sprider sig smärtan upp till nacken, uti axlarna och armarna eller fram till bröstet.

HUVUDVÄRK

Huvudvärk beror sällan på en allvarlig underliggande sjukdom, men kraftig och ihållande huvudvärk skall alltid tas på allvar. Detta gäller speciellt barn och personer som plötsligt eller gradvis får huvudvärk utan att aldrig haft besvär tidigare.

MIGRÄN

Migrän skiljer sig från andra typer av huvudvärk och kan indelas i klassisk och vanlig migrän. Klassisk migrän har karaktäristiska tecken (som kallas aura) innan smärtan uppstår. Denna aura saknas vid vanlig migrän.

YRSEL

Yrsel är en av våra vanligaste åkommor och visar att kroppens balanssystem inte fungerar som det är tänkt. Det finns många orsaker till detta. Ordet yrsel är en generell beskrivning av symptom och upplevs olika från person till person. I medicinska termer skiljer vi på yrsel och vertigo.

AXEL- OCH SKULDERSMÄRTOR

Smärtor i skuldror och axlar är mycket vanliga. De kan ha flera orsaker som kan diagnostiseras och behandlas av en kiropraktor. Alla armrörelser är beroende av en bra och normal rörelse i rygg, nacke, skulderblad, nyckelben och axlar. Om skulderbladsmekaniken inte fungerar kommer detta att ge felbelastningar som på lång sikt kan förorsaka smärtor i nacke, rygg, axlar och armar.

ISCHIAS

Ischiasnerven är kroppens längsta nerv. Den är en stor, tjock nerv som egentligen är en samling av långa nervtrådar. Den börjar i nedre delen av korsryggen, går genom bäckenet och säte till baksidan av låret och underbenet och ända ut i tårna. På väg ned i benet försörjer ischiasnerven olika strukturer bland annat muskler, senor, ledband, leder blodkärl och hud. När nerven blir irriterad eller kommer i kläm inne i ryggen kan du få smärtor, domningar eller till och med muskelsvaghet i benet. Detta symptom kallar vi helt enkelt för ischias.

VAD ÄR KIROPRAKTIK?

Kiropraktik är ett primärvårdgivande yrke med unika principer relaterade till funktion, hälsa och välmående. Verksamhetsområdet omfattar diagnostik, förebyggande åtgärder och behandling av funktionella besvär från rörelseapparaten.

Kiropraktorkliniken i Boxholm

Storgatan 29A

595 70 Boxholm, Sweden

Tel: 0142-50 100

Tidsbeställning säkrast:

Mån: 08.00 – 11.30 ….. 13.00 – 17.00
Tis: 08.00 – 11.30 ….. 13.00 – 17.00
Ons: 13.00 – 17.00
Tor: 08.00 – 11.30 ….. 13.00 – 17.00
Fre: 08.00 – 11.30 ….. 13.00 – 17.00

LÄNK TILL BEHANDLING I LINKÖPING

FLER LÄNKAR

Copyright © Kiropraktorkliniken i Boxholm. All Rights Reserved.